Een gezamenlijk onderzoek van psychologen en filosofen naar vooronderstellingen over trainen en leren.
19 november 2004
Veel trainers hebben te maken met opdrachtgevers die een duidelijk en resultaatgericht programma verwachten. Deze verwachtingen komen echter niet altijd overeen met de leerwensen en verwachtingen van de cursist of met de eigen ideeën van de trainer. Het is de kunst om als trainer in dit spanningsveld je eigen speelruimte te creëren.
Welke betekenis krijgt trainen c.q. leren in deze context? Wordt trainen listen verzinnen? Of een vorm van entertainment? Van consumeren? Van disciplineren? En wat leveren trainingen eigenlijk op? Leidt beter (zelf)inzicht daadwerkelijk tot beter handelen? En leidt veel oefenen/doen inderdaad tot veranderde inzichten?
In het programma van deze eendaagse conferentie ligt het accent op workshops met een onderzoekend karakter. Daarnaast zijn er twee inleidingen: psycholoog en trainer Wick van der Vaart betoogt: ‘Waarom Socrates een waardeloze trainer zou zijn…’ en filosoof en trainer Erik Boers refereert vervolgens: ‘Waarom Socrates zich zou verwonderen over het trainersvak/volkje….’ Lees verder. Een nog een ander interessante artikel.